Doeltreffend communiceren is een vak apart
Communiceren: het lijkt zo gemakkelijk, maar in de praktijk blijkt er vaak nog ruimte voor verbetering. Bijvoorbeeld omdat je het te druk hebt, ’taal niet echt jouw ding is’ of omdat je gewoonweg niet weet waar te beginnen. Soms wordt er juist teveel gecommuniceerd, bevind je je niet op de juiste kanalen of gebruik je wellicht de verkeerde tone-of-voice. Ik help je graag om een verbeterslag te maken in de communicatie met jouw doelgroep.
Dat begint al bij de basis: wat is je boodschap, welk doel heb je voor ogen en op wie richt je je? Ook keuzes maken is een belangrijk onderdeel van communicatie en marketing. Je kunt immers niet de hele wereld bereiken, dus wie vormt jouw primaire doelgroep? Wie zijn deze mensen, waar zijn ze te vinden en wat zijn hun voorkeuren? Ben je wel eens met jouw doelgroep in gesprek geweest? Pas nadat je de basis helder op papier hebt staan, kun je gaan beginnen met effectief communiceren.
Ook als je het idee hebt dat je allang op het goede pad zit en simpelweg uitvoerende ondersteuning nodig hebt met een klus, dan kun je bij mij terecht.
Ik help je graag met:
- Het opstellen van (marketing- en) communicatieplannen;
- Het schrijven van teksten (van brochure tot flyer en van webtekst tot nieuwsbrief);
- Het redigeren van teksten of controleren op taalgebruik, tone-of-voice en interpunctie;
- Het schrijven van persberichten;
- Het ontwerpen, opstellen en verzenden van nieuwsbrieven;
- Mediamonitoring, gesegmenteerde perslijsten creëren en rapporten uitdraaien via bijvoorbeeld Meltwater of Mediaweb;
- Webcare op social media, TripAdvisor en Google Business.
Programma’s en tools waar ik op communicatievlak ruime ervaring mee heb, zijn:
- MailChimp
- YMLP
- Meltwater
- Mediaweb
- Handboek Nederlandse Pers
- Canva